ПОДАТИ ПЕТИЦІЮ     
70 из 10000 подписей
Переглянути підписи
Платформа для петиций UaНета
Что вы хотите изменить?

Відкрите звернення

Петиція з попередження конфліктів на етнічному та релігійному грунті під час паломництва в Умані

Ми, що підписалися нижче, глибоко занепокоєні подіями, що відбуваються останніми днями в м. Умань (Черкаська область) і наполягаємо на необхідності вжити термінових заходів для попередження і подолання етнічної та релігійної ворожнечі в мiстi під час масового паломництва ортодоксальних іудеїв з усього свiту.

Умань вже багато років є місцем паломництва брацлавських хасидів, адже саме в Умані поховано цадика Нахмана – засновника цієї течії хасидизму (рiзновид ортодоксального iудаїзму). Після розпаду Радянського Союзу, а далі після спрощення візового режиму України та Ізраїля все більше ортодоксальних іудеїв приїздять до України для святкування Рош а-Шана (Нового року за релiгiйним календарем) – останніми роками їх кількість перевищує 20 000 осіб кожної осенi. Заповітом ребе Нахмана було поховати його саме в Умані, а кожному паломнику на його могилу у дні Рош а-Шана було обіцяно заступництво ребе перед Всевишнім. Це пояснює велику кількість паломників, а також те, наскільки важливим для них є збереження своїх релігійних та культурних ритуалів і традицій. Візит до України є дуже витратним не тільки у часі, але і в коштах. За словами головного раввіна Києва Якова Дов Блайха, ціни на лiжко-мiсце під час паломництва в Умані сягають 400-500 доларів за ніч. (http://www.glavnaya.com.ua/index.php/life/321--5773-). Отже, для паломників приїзд в Україну у дні Рош а-Шана є визначною подією, яка потребує багатьох зусиль та коштів. Для бюджету міста та областi щорічне паломництво є також дуже важливим – як саме місто, так і його жителі мають можливість отримати непогані прибутки. Саме через міжнародне значення іудейської святині, розташованої в Умані, можливе залучення значних інвестицій, в тому числі іноземних для налагодження та розвитку інфраструктури міста. Окрім того, очевидне значення паломництва для формування та підтримки привабливого іміджу України в очах міжнародної спільноти. Тому нам незрозуміла недбалість, з якою місцева влада та правоохоронні органи ставляться до організації паломництва.

В 2011 році місцеві активісти, якi виступали від імені Ради громадських організацій Умані провели ряд заходів для перешкоджання паломництву. Так, у своїй бесіді з В’ячеславом Ліхачовим (http://eajc.org/page16/news24266.html) представник громадської організації «Ми – уманці» Віктор Дунаєв підтвердив свої наміри чинити незаконні дії з метою припинення «навали» іноземців. До акцій, проведених активістами належить в тому числі вандалізм: зривання меморіалів на івриті та викрикування образливих для ортодоксальних іудеїв висловлювань. Таким чином, активісти, вочевидь, хотіли спровокувати відкритий конфлікт з паломниками, що їм тодi, на щастя, не вдалося. Однак саме з провокаційної діяльності цієї групи активістів почалася в 2011 році громадська кампанія «Умань без хасидів», яка носила відверто антисемітський характер і завершилася зіткненнями учасників маршу, спрямованого проти паломництва з міліцією. До цієї кампанії приєдналися тоді активісти ультра-націоналістичних угруповань з інших регіонів, в першу чергу – Всеукраїнського об'єднання «Свобода» та її молодіжної організації – «Сокіл». Серед кількох десятків учасників несанкціонованого маршу, затриманих за порушення громадського порядку, практично не було місцевих жителів. Завдяки рішучим діям влади та правоохоронних органів масових заворушень вдалося уникнути, проте антисемітська кампанія, що пройшла у мiстi, отримала широкий резонанс у всьому світі і негативно відобразилась на зовнішньополітичному іміджу України.

У цьому контексті, останні події в Умані – встановлення активістами антихасидського руху (без погодження з місцевою владою) православного хреста та інші численні провокації – викликають занепокоєння. На початку літа – за півтора місяці перед паломництвом, рада громадських організацій Умані встановила уклінний православний хрест на протилежному від іудейської святині березі ставка. За словами експерта В’ячеслава Ліхачова, хреста встановлено над мiсцем традиційної масової молитви в ході одного з ритуалів пiд час святкування Рош а-Шана. Таким чином хасиди так чи інакше будуть змушені молитися на православний хрест, що є неприпустимим та образливим.

Заступник мера Умані Володимир Віблий пропонує перенести хрест в інше місце, чим конфлікт буде вичерпано – але «Рада громадських організацій» проти, її голова Валерій Кислинський називає хасидів сектантами, а також говорить, що влада, силові структури та хасиди погрожують активістам (http://simvol-veri.ru/xp/xasidi-palomniki-oskvernili-poklonniie-krest-v-umani.html). Секретар міської ради Аркадій Рибак зауважує, що на встановлення хреста не було взято жодного дозволу, а вибір місця його встановлення незрозумілий, адже берег ставка не є святим місцем для християн. (http://gazeta.ua/ru/articles/life/_v-umani-pered-priezdom-palomnikov-hasidov-nazrevaet-konflikt/509912)
До дискусії доєдналися і представники партії «Свобода» – Сергій Яремчук пропонує встановити цілодобову «народну» охорону навколо хреста, якщо міліція відмовиться його охороняти. Також пан Яремчук заявляє, що надпис на хресті, який начебто зробили хасиди і який в перекладі з івриту означає «не гнівіть бога» є не просто хуліганством, а вандалізмом, метою якого є розпалювання міжнаціональної ворожнечі. (http://www.rupor.info/news-obshhestvo/2013/08/16/hasidy-v-umani-sovershayut-akty-vandalizma-na-hris/)
Здається очевидним, що встановлення хреста має тільки одну мету – спровокувати конфлікт, який неминуче виникне, як тільки до Умані почнуть прибувати основні маси паломників, які перебувають в емоцiйному стані релігійного піднесення. Цей хрест слід вважати провокуванням хасидiв до дiй, якi стануть підвалинами для формування антиєврейських настоїв у суспiльствi та підбуренням місцевих жителів до агресивних дій проти ортодоксальних іудеїв.

Ми звертаємося до органiв центральної виконавчої та місцевої влади та суспiльства, щоб припинити провокації і розпалювання ворожнечі та не допустити насилля. Ми закликаємо владу на всіх рівнях врегулювати конфлікт, що назріває, до початку вересня (Рош а-Шана припадає цього року на 5-те вересня) та надалі створити умови для забезпечення мирного і безконфліктного паломництва хасидів до Умані. З нашої точки зору, є два можливих варіанти вирішення виниклої ситуації. По-перше, можливо перенесення хреста до iншого мiсця. Якщо міська влада знайде в собі достатньо мужності і політичної волі - ми будемо вітати такий крок. Однак, ми розумiємо, що це дасть провокаторам можливість для пропаганди, спрямованої не тільки проти паломників, а й проти влади. Окрім того, існує ймовірність того, що провокатори вважатимуть успішними свої дії, які спрямовані на розпалювання конфлікту, і продовжать практику встановлення хрестів у місцях молитви паломників. Тому пропонуємо також інший варіант – відокремити місце молитви від хреста тимчасовим бар'єром, стіною або парканом, який візуально закриває його від паломників. Можливо також навіть обрати і облаштувати інше місце для молитви, і також відгородити його від навколишньої території (разом з частиною ставу).Ми наполягаємо на необхiдностi вирішення конфліктних ситуацій між паломниками та місцевими жителями виключно шляхом мирних переговорів та за умов дотримання дiючого законодавства.

Хочемо ще раз підкреслити, що саме місцева влада та правоохоронні органи несуть повну відповідальність за мирний та безконфліктний хід паломництва, такого важливого як для Умані, так і для усієї України.

З повагою, нижчепідписані

Петиція Петиція з попередження конфліктів на етнічному та релігійному грунті під час паломництва в Умані до Відкрите звернення була створена и написана Ініціатива "Розмаїття" (sverdlova@noborders.org.ua). Ця петиція знаходиться на публічному Інтернет-сервері OnlinePetition.In.Ua. Власники служби та спонсори не пов’язані з петицією. По технічними та іншим питанням звертайтесь на webmaster@onlinepetition.in.ua

     ПОДАТИ ПЕТИЦІЮ     
OnlinePetition.In.Ua – надає можливість безкоштовно розміщувати громадські петиції до свідомої громадськості для інформаційно-пропагандистської діяльності.